diumenge, d’abril 15, 2012

RMS TITANIC



Tal dia com avui fa cent anys el Món es despertà amb la esfereidora notícia de l'enfonsament del Titànic la matinada de dia 15 d'abril de 1912 a les 2:20 del matí. 1517 persones perderen la vida.

Una tragèdia sense precedents en una època on l'home vivia en ple bum industrial.

Aquí us deixo un article que vaig escriure pel Sóller sobre el Titànic

La cuina del titànic. Publicat en el Sóller el 5 de setembre de 2006


El Diumenge 14 d’abril de 1912 fou una data important per a la vall de Sóller, per al seu futur i per a la seva economia; ja després d’uns anys de feina, els sollerics, de la ma de Jeroni Estades, inauguraven el Ferrocarril de Sóller. Podríem pensar que una notícia d’aquella magnitud tingué un fort ressò a nivell nacional i fins i tot internacional; però no fou així ja que l’opinió pública estava commoguda per un fet, desgraciadament, més important que els que succeïen a Sóller.

Es tractava de l’enfonsament del Titànic el mateix dia de la inauguració del Tren de Sóller, aquell 14 d’abril a les 23:40 del vespre en ple oceà Atlàntic els vigies donaven la veu d’alarma . Havien avistat un iceberg, que les maniobres ordenades pel capità E.J Smith no aconseguiren evitar i desencadenaren l’enfonsament de “l’insubmergible” RMS Titànic a les 2:00 h . 1523 persones perderen la vida aquell vespre, 705 foren rescatats pel Carpathia i el Californian, quasi 2 hores després de que el titànic s’enfonsés dins unes gèlides aigües a 1ºC. El Titànic fou grandiós en tots els aspectes. Es mirés per on és mirés resultava una màquina majestuosa en totes les seves parts, el vaixell més, el gran més luxós, fruit d’una societat en plena revolució industrial i que cada cop volia superar-se a si mateixa.


També a la cuina i als menjadors (de primera classe) es respirava aquell ambient luxós, vaixella de la millor porcellana i coberts de plata servien per a degustar uns menús refinats des dels aperitius fins a les postres. Avui ús presentaré el menú d’aquell fatídic vespre.

Uns aperitius a base d’entremesos i ostres.

El segon plat el composava un Consomé Olga

Tercer plat : Salmó amb salsa muselina i cogombre

Quart: “Filet mignon Lili”, perdius rostides, carabassons farcits

Quint : Xot rostit amb salsa de menta, ànec al forn amb compota de poma xíxols amb crema de pastanaga, amanida verda i “parmentier”.

Sisé: Ponx a la romana

Setè plat: Picantons rostits i crèixents.

Octau plat: Espàrrecs a la Maionesa

Novè plat: Terrina i Foie i àpi.

Postres: Tarta waldorf, préssecs amb gelatina “chartreusse”, “eclairs” de xocolata i vainilla , i gelat Francés


.

Per poder realitzar aquest i els altres menús del Titànic per als 2228 passatgers i tripulació , la llista de queviures que s’embarcaren al port de Southampton (sur d’anglaterra) el 8 d’abril tres dies abans de salpar fou la següent:

34 tones de carn fresca, 5 tones de peix fresc i 1,800 quilograms de peix sec, 3400 quilogram d’embotits , uns 40.000 ous, 1200 quilograms de salsitxes, 40 tones de patates, 1600 quilograms de cebes i altres tant de tomàtigues, 800 paquets d’espàrrecs, 7000 lletuges, 1100 quilograms de xíxols, 1000 unitats de bescuits, 800 quilograms de gelat, 1 tona de cafè i quasi la meitat de té, 4500 quilograms de sucre i d’arròs, 36000 unitats de pomes, taronges, i 16000 de llimones i pòncirs, 400 quilograms de raïm.

A més de 400 litres de llet fresca, 1200 litres de nata, 160 litres de llet condensada, 15.000 botelles de soda, 1000 botelles de vi, 850 botelles de licors, 12000 botelles d’aigua mineral .

I 8000 unitats de puros

Per a servir tot això el RMS Titànic contava amb 57000 articles de vaixella, 29000 copes i peces de vidre, 44000 coberts, 12000 plats i 45000 torcaboques.

Nota: A les fotografies que acompanyen aquest article podeu veure el menú del Titànic, com a curiositat l’any 2003 fou subhastat per 50.000€ un menú original del Titànic que es creu que fou lliurat pel segon d’abord del vaixell a la seva dona, abans de l’enfonsament.

Curiositats Sobre el Titànic.

· El Titànic era un vaixell de la classe “Olympic” que la White Star Line creà per a retar a tots els seu rivals. Es construïren tres vaixells dins aquesta sèrie, l’Olímpic, El Britannic i el Titànic. El titànic s’enfonsa l’any 1912 i el seu “germà” Britannic l’any 1916, al col·lisionar amb una mina, seguint el mateix camí que el Titànic

· La construcció d’aquest tres supers-vaixells va durar sols de 1908 a 1911

· El Titànic i El Britannic, els dos enfonsats, no foren “batiats” el dia de la seva botadura, per ventura presagi del seu fatal destí.

Programes Fira i Firó de Sóller.